20.11.2013

The sooner you realize it's never gonna go back to the way it was, the sooner you can move on.

Monet ovat ihmetelleet kuinka olen selvinnyt tästä kaikesta: ensin isäni kuoli ja lopulta äitini tappoi itsensä. Sain eilen kommentin, joka toi mieleeni muutamiakin tilanteita, joissa ihmiset ovat ihmetelleet sitä kuinka jaksan. Monet ovat sanoneet, että heidän päänsä olisi taatusti hajonnut vastaavassa tilanteessa täysin. En oikein edes tiedä mitä minun pitäisi vastata, kun ihmiset hämmästelevät sitä, että olen näinkin hyvin selviytynyt noista tapauksista. Ensinnäkään en koe, että olisin mitenkään erityisen hyvin selviytynyt tai pärjännyt. Toiseksi uskon vakaasti siihen, että kaikkeen tottuu. Niin kovalta ja pahalta kuin toi kuulostaakin, mutta se on totta. Vaikka aluksi olisi kuinka vaikeaa, lopulta siihen muuttuneeseen tilanteeseen sopeutuu ainakin jollain tavalla.

Olen tähän asti varonut puhumasta liikaa viime kesän tapahtumista. Pääni ei todellakaan ole kestänyt kaikkea enkä ole täysin selväjärkinen ollut koko tätä aikaa, mutta se siitä. Se tilanne meni suhteellisen nopeasti ohi eikä ole uusiutunut. Kaikki on jo pitkään ollut siltä osin täysin hyvin :) Yritän vain sanoa, ettei kaikki ole minunkaan kohdallani täysin yksiselitteistä enkä ole todellakaan mikään "superihminen", joka kestää aivan kaiken. Olen monet kerrat vain joutunut huomaamaan, että ihmiset, jotka eivät tiedä aivan kaikkea, kuvittelevat minusta tavallaan liikoja.
 
Otsikossa oleva lause on mielestäni aivan täyttä totta ja pätee hyvin monissa tilanteissa, oli sitten kyse läheisen kuolemasta tai vaikkapa erosta. Mitä nopeammin suostuu ymmärtämään ja hyväksymään sen, etteivät asiat enää koskaan ole kuten ennen, sitä nopeammin pääsee eteenpäin ja voi jatkaa normaalia elämää. Onnistuuko se sitten käytännössä niin helposti? Tuskin. Ei ainakaan minun kohdallani ole onnistunut, sillä olen ollut tavattoman vastahakoinen todella sisäistämään ja varsinkaan hyväksymään sitä, ettei minulla enää ole vanhempia. Ennen pitkää asiat kuitenkin täytyy hyväksyä ja omalla asenteella voi aika pitkälti mielestäni vaikuttaa siihen kuinka nopeasti se tapahtuu :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti