10.10.2013

Jäähyväiskirje.

Mä olen miettinyt lukuisat kerrat oliko äidin käytös juuri ennen itsemurhaa jollain tavalla erilainen. Ainut mitä mä keksin on se, että se oli todella hyvällä tuulella ja iloinen. Se vaikutti siltä, että kaikki on hyvin. Oon tullut siihen lopputulokseen, että se johtui puhtaasti siitä, että se oli suunnitellut tarkkaan missä, milloin ja miten aikoisi tappaa itsensä. Ilmeisesti tieto siitä, että pian hän pääsee pois, lohdutti ja sen avulla äiti jaksoi hymyillä viimeiset päivänsä.
 
Äiti oli vienyt Jessen, mun pikkuveljen, siskolleen hoitoon yöksi. Se soitti mulle vielä edellisenä iltana, ennen kuin se teki sen. Me puhuttiin muutenkin lähes päivittäin, eikä se puhelu poikennut mitenkään niistä tuhansista puheluista aiemmin. Kuulemma se oli soittanut myös mun siskolle ja joillekin meidän sukulaisille. Se tiesi mitä se aikoi tehdä.
 
Sieltä asunnosta löydettiin äidin kirjoittama kirje. Se oli osoitettu kaikille meille kolmelle - mulle ja mun sisaruksille. Se pyysi anteeksi ja sanoi rakastavansa. Toivoi, ettei me oltais vihaisia tai surtais kovin kauaa. Ei se sen tarkemmin selittänyt miksi se päätyi siihen ratkaisuun. Ei se juurikaan puhunut siinä itsessään, lähinnä vaan osoitti olevansa huolissaan meistä ja siitä kuinka me pärjätään, kun se on kuollut. Se vakuutti, ettei se päätös johdu meistä. Ettei meillä ole mitään tekemistä sen kanssa ja sanoi, ettei me saada syyttää itseämme. Se kirje on tällä hetkellä mun siskolla, se halus sen itselleen. Mä en halua enää edes nähdä sitä. Multa meni lähes kuukausi ennen kuin mä pystyin edes lukemaan sitä, vaikka mä tiesin, että sellanen on olemassa. Mun sydän särkyi vielä vähän lisää, kun mä luin sen. Nyt mietin olisko mun pitänyt jättää kokonaan lukematta se...

2 kommenttia:

  1. On varmasti ollut ihan kauheaa lukea kirje. Kun mieheni ystävän äiti teki itsemurhan, ei hän jättänyt mitään viestiä. He olisivat sitä kovasti halunneet mutta en sitä tiedä tosiaan kumpi on "parempi". Äidilläsi on täytynyt olla todella todella paha olla, että tuohon ratkaisuun päätyi mutta näin äitinä voin sanoa, että hän varmasti tarkoitti kaikkea mitä kirjeessä luki. Niin surullista :(

    -M-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti itsekin sellaista kaipaisin, jos äiti ei olisi sellaista kirjoittanut :/ Pakko uskoa, että äiti vilpittömästi toivoo meille kaikille pelkkää hyvää.

      Poista