7.8.2014

You know her name, not her story.

Muthan ihmiset siis tosiaan tuntevat sinä tyyppiä, jonka äiti teki itsemurhan. Se on oikeastaan ollut alusta asti kaikkien kavereideni ja tuttujeni ja varmaan tutun tutun tuttujenkin tiedossa ja ehkä ihan hyvä niin. Toki mä välillä olen toivonut, ettei kukaan ns. ylimääräinen tietäisi mitään sen tarkempaa, mutta ainakaan mun ei tarvitse selitellä tai salailla mitään. Uskon myös, että se on auttanut ihmisiä ymmärtämään paremmin mitä mä olen tehnyt ja miksi olen niin tehnyt. Eipä sillä, että mua hirveästi kenenkään muun mielipiteet kiinnostaisi, mutta joka tapauksessa. Ehkä mä olen joiltain väärinkäsityksiltä ja ihmettelyiltä välttynyt sen takia.

Postauksen varsinainen aihe onkin se, että kuten mä tossa joskus aiemmin kerroin, eräs mun ystäväni teki keväällä itsemurhan ja mä olen nyt viime aikoina kuullut ties minkälaisia spekulaatioita ja tarinoita liittyen tämän ihmisen elämään ja ennen kaikkea siihen, miksi hän tappoi itsensä. Mua ottaa oikeasti päähän noi jutut ja ennen kaikkea ne ihmiset, jotka niitä levittävät. Minä ja muut, jotka oikeasti oltiin vuosikaudet ystäviä tämän henkilön kanssa, suurinpiirtein kuitenkin tiedetään mitä on oikeasti tapahtunut ja mitä ei. Ei mekään varmasti tiedetty kaikkea ja en tiedä, saattaahan se olla, että jotkin näistä huhuista pitävätkin paikkansa, mutta osaan niistä liittyy myös vahvasti jokin toinen henkilö (joihinkin myös minä ja/tai Anton) ja näistä voimme aivan varmuudella sanoa, että pelkkää tarinointiahan ne jutut on.

Esimerkiksi niinkin "yksinkertaisesta" asiasta kuin siitä, millä tavalla ystäväni kuoli, on kehkeytynyt parikin eri tarinaa. Molemmat ovat vääriä ja selkeästi ne on oikein tekemällä tehty mahdollisimman dramaattisiksi ja uskoisin, että näitäkin "juoruja" eteenpäin kertovat vielä paisuttelevat ja värittävät tarinoita entisestään. 

Kyllähän mä sen ymmärrän, että tällainen kiinnostaa ihmisiä. Ihmiset ovat perusluonteeltaan yleensä aika uteliaita olentoja eikä tällaista tapahdu kenenkään lähipiirissä ihan jatkuvasti. Niin monet ihmiset tunsivat tämän henkilön, joten ei kai siinä mitään, että kiinnostaa. Noi juorut ja niiden levittäminen vaan menevät täysin yli mun ymmärrykseni. Joo, tietysti osa ihmisistä ei mitenkään voi tietää, että joku on vaan päästään keksinyt noita juttuja, mutta jos joku paremmin tietävä oikein korjaa ne, ei silti voida uskoa. Mikä siinä mahtaakin olla, että se karumpi ja pahempi vaihtoehto on aina se parempi? Siksikö, että se on kiinnostavampi kuin itse totuus? Jotkin näistä huhuista ovat myös todella loukkaavia tätä kuollutta henkilöä kohtaan ja mun mielestä pahan puhuminen kuolleista ihmisistä on melkoisen kyseenalainen asia.

Nyt tämän jälkeen olen kyllä ollut vielä entistäkin kiitollisempi siitä, että ihmiset tietävät miten nämä kaikki mun jutut on menneet. Onhan mustakin liikkunut kaikenlaisia juttuja ja mua on arvosteltu, mutta ainakin kaikki tietävät miten asiat oikeasti ovat. Tuo ystäväni ei asioistaan puhunut samalla tavalla ja näin siinä sitten pääsi käymään. Ja ei, en missään nimessä tarkoita, että hänen olisi pitänyt puhua, enkä mäkään tollaisessa tilanteessa taatusti olisi niin tehnyt. Vikahan on vain ja ainoastaan nyt niissä ihmisissä, jotka niitä juttuja keksivät ja kertovat eteenpäin. Kukaan ei ole tilivelvollinen omasta elämästään kenellekään toiselle. Ei varsinkaan, kun on kyse noinkin arkaluontoisista asioista. Tarkoitan vaan sitä, että mulle itselleni on helpottavaa tietää, ettei musta ole menetysteni takia tarinoitu tuolla ympäri kyliä samalla tavalla ja varmasti se on osittain ainakin sen ansiota, että kaikki tietävät totuuden. 

On aika vaikea määritellä sitä onko loppupeleissä hyvä vai huono, että kaikki tietävät...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti